Alexander Lamp (2019)
By:Nicholas
Trudel
Alexander Lamp is a visual prototype for an ambient lamp that could be mass-produced using sustainable materials. It uses an LED ring to bounce a pink-tinted light off a yellow reflector, resulting in an effect of warm hues, shadows and silhouettes.
Alexander Lamp est un prototype visuel de lampe ambiante pouvant être fabriqué en série avec des matériaux durables. Il utilise un anneau LED pour faire rebondir une lumière rose sur un réflecteur jaune, produisant un effet de teintes chaudes, d'ombres et de silhouettes.
Bosco
By: Laura Rosero
Bosco is a night table lamp conceived from a desire to create more objects inspired by nature that give back to nature. It's is inspired by organic shapes and made from 100% recycled materials.
Bosco est une lampe de chevet conçue pour créer davantage d'objets inspirés par la nature et qui rendent à la nature. Il est inspiré des formes organiques et fabriqué à partir de matériaux recyclés à 100%.
BwO (2018)
By: Laura Toma
"BwO—Body without Organs—delineates the shell of the body; emptied of all that which defines the self. This sculpture is a representation of the artist's BwO, to-scale and frozen in time.
BwO – Body without Organs (Corps sans organes) - délimite la coque du corps; vidé de tout ce qui définit le « moi ». Cette sculpture est une représentation du corps sans organes (BwO) de l'artiste, à l'échelle et figée dans le temps.
Candescent Lamp
By: Mairi Watson
This lamp was designed in a attempt to provide a commentary on the incandescent lightbulb as society moves towards LED lightbulbs. Using the universal and familiar shape of the lightbulb, this lamp replicate its form using modern day processes to create a 3D shell around an LED.
Cette lampe a été conçue dans le but de commenter sur l'ampoule incandescente alors que la société s'oriente de plus en plus vers les ampoules à LED. En utilisant la forme universelle et familière de l'ampoule, cette lampe reproduit sa forme à l'aide des processus modernes pour créer une coque 3D autour d'une LED.
Chandelier #1 (2018)
By: Ryan
Bruggeman
What happens when you allow technology to autonomously design for a human user? Speculating on the potential of new technologies to aid in industrial design practices Chandelier #1 was design and constructed autonomously using technology with only the designer to guide the moving parts into place, resulting in technology with no human user identified in its design process, to design for itself.
Que se passe-t-il lorsque vous permettez à la technologie de concevoir de manière autonome pour un utilisateur humain? Spéculer sur le potentiel des nouvelles technologies pour aider les pratiques de conception industrielle Chandelier n ° 1 a été conçu et construit de manière autonome en utilisant la technologie. Seul le concepteur est en mesure de guider les pièces mobiles en place. Il en résulte une technologie sans utilisateur humain identifié dans son processus de conception.
Chow Down
By: Elsa Orme, Kevin
Montgomery, Mark Khoury, Jason Elaschuk, Mairi Watson
The Chow Down collection consists of five kitchen accessories, all made with local wood species and sealed with sustainable and food safe finishes.
La collection Chow Down comprend cinq accessoires de cuisine, tous fabriqués avec des essences de bois locales et scellés avec des finitions durables et sans danger pour les aliments.
Slow Brewing Coffee Acessories
By:
Elise Arsenault
Collection of utilitarian objects dedicated to the preparation and consumption of coffee inspired by the slow living philosophy.
Collection d’objets utilitaires voués à la préparation et à la consommation du café inspirée de la philosophie slow living.
Coffee Table
By: Lea Job & Oliver
Levy
This coffee table is the outcome of a bio-inspiration project assigned by Erwin Regler.
Cette table basse est le resultat final pour un projet d'inspiration bio assigné par Erwin Regler.
Concentric Lamp (2018)
By: Kevin
Montgomery
The concentric desk lamp is a simple design based around only two main parts with a focus on sustainable design practices.
La lampe de bureau concentrique est une conception simple basée sur seulement deux parties principales et axée sur des pratiques de conception durables.
ConcrHeat
By: Maedeh Sharifi,
Steven Moore-Vountas, Gerald Alvarez, Rochelle Panganiban, Julie Babineau
ConcrHeat consists of a three dimensional topographical wooden map of the city of Montreal. The project serves as a commentary on the heat wave experienced during the summer.
ConcrHeat consiste en une carte en bois, tridimensionnelle et topographique de la ville de Montréal. Le projet reflete la vague de chaleur ressentie pendant l'été.
Constellation Dress
By: Maedeh
Sharifi
The Constellation Dress acts as an aesthetical representation of the night sky in a garment. The dress serves to address the lack of visibility of stars in metropolitan areas.
La robe en Constellation est une représentation esthétique du ciel nocturne dans un vêtement. La robe sert à remédier au manque de visibilité des étoiles dans les zones métropolitaines.
Days of Our Lives (2018)
By:
Isabelle Quach
In this little book, the aim was to explore one's own memories and put them side by side with someone else (i.e: my mother). Different, but yet similar, it was a fascinating way to observe how our lives that are so opposite, can resemble so much at certain moments.
Dans ce petit livre, le but était d'explorer ses propres souvenirs et de les mettre côte à côte avec quelqu'un d'autre (dans ce contexte: ma mère). Différents, mais pourtant similaires, c’était une façon fascinante d’observer à quel point nos vies si opposées peuvent tellement se ressembler à certains moments.
DFD Lamp
By: Maya Moussalli
La lampe peut-être utilisé dans le foyer d'une maison, dans le salon ou dans une chambre à coucher.L'objet à été conceptualisé en considérant la construction et l'architecture. Ma lampe est conçue afin d'être démontable et chaque pièce peut être détachée.
Dans ce petit livre, le but était d'explorer ses propres souvenirs et de les mettre côte à côte avec quelqu'un d'autre (dans ce contexte: ma mère). Différents, mais pourtant similaires, c’était une façon fascinante d’observer à quel point nos vies si opposées peuvent tellement se ressembler à certains moments.
Digital Materialism
By: Adriano
Montecalvo
The works explore materiality in a virtual context, by taking a virtual material and representing it in a physical medium, and again virtually using augmented reality. The works involved writing custom 3D shaders, optimizing the 3D rendered works for printing, and recreating the works again for Augmented Reality.
Ces œuvres explorent la matérialité dans un contexte virtuel. Le processus consiste à représenter un matériel virtuel sur un support physique, et à représenter virtuellement à nouveau cette réalité augmenté.
ECOexist (2019)
By: Mairi Watson,
Elise Arsenault, Elsa Orme, Gaby Flood
This object was part of a semester long project with the goal of designing for the non-human. Our concept was a soft-surface compost waste bag that could be used to facilitate the disposal of household food waste while also providing safe consumable food for raccoons.
Cet objet faisait partie d'un projet d'un semestre dans le but de concevoir pour le non-humain. Notre concept consiste en un sac à compost à surface douce pouvant être utilisé pour faciliter l'élimination des déchets alimentaires ménagers tout en fournissant aux ratons laveurs des aliments sains et consommables.
ECOexist (2019)
By: Alessia
Signorino, Elizabeth Parent
Fides (“fee-dehs” from the Latin word of trust and/or loyalty) is an interactive sculpture that defies the notion of subservience and the expectation that robots must convince humans to trust them. In this speculative piece, Fides questions the one-directional traditional power dynamic between humans and robots and explores the definition of trust.
Fides («fee-dehs» du mot latin de confiance et / ou de loyauté) est une sculpture interactive qui défie la notion de soumission et l'attente que les robots doivent convaincre les humains de leur faire confiance. Dans cet article spéculatif, Fides s'interroge sur la dynamique de pouvoir traditionnel unidirectionnel entre humains et robots et explore la définition de la confiance.
Flexus
By: Davi Sloman, Jules Sgro,
Valérie Senéchal, Poppy Tong
Flexus is a construction toy made of reclaimed aluminum. The curved pieces provide an infinite number of possibilities for the construction of curved forms.
Flexus est un jouet de construction en aluminium récupéré. Les pièces incurvées offrent un nombre infini de possibilités pour la construction de formes arrondies.
Heritage II: Rebirth
Heritage III: Ambition (2018)
By: Kevin G Lam
From topics of Ambition & Success to Life and Death, “Heritage” is a video and multimedia series that explores what these topics relate Asian Culture. The series is, in a way, a self-portrait but it is also a portrait of Asian Americans and Asian American culture.
Tirant des thèmes de l'ambition et du succès à la vie et à la mort, «Heritage» est une série vidéo et de multimédia qui explore le lien entre ces sujets et la culture asiatique. La série est en quelque sorte un autoportrait mais c'est aussi un portrait des Américains d'origine asiatique et de la culture américaine-asiatique.
Holes(2019)
By:Brea Kobernick
The standing desk consists of a three piece puzzle made out of high quality plywood from the CNC machine with no glue or screws required with the intent to design for disassembly. I designed the standing desk to incorporate holes for computer ventilation, organization of wires, and to minimize weight for transportation purposes.
Ce bureau en hauteur consiste en un puzzle de trois pièces fabriqué à partir de contreplaqué de haute qualité issu de machine à commande numérique, sans colle ni vis nécessaires pour la désassembler. J'ai conçu le bureau en hauteur de manière à incorporer des trous pour la ventilation des ordinateurs, l'organisation des câbles et réduire le poids à des fins de transport.
In Chrome (2019)
By: Simon Demeule
The artwork «In Chrome» (2018) is a derivation of the composition «In C» (1964) by Terry Riley, an influent musical work of minimalist music, which distinguishes itself by the vast freedom of interpretation it leaves to musicians performing it. The participants have the opportunity to explore the piece in small groups through the interactive artwork, where the computer becomes their instrument, and where order and chaos emerge from interactions between the melodic patterns played by each participant.
L'œuvre «In Chrome» (2018) est issue de la composition «In C» (1964) de Terry Riley, œuvre musicale influente composée de musique minimaliste, qui se distingue par la grande liberté d'interprétation accordée aux musiciens qui la jouent. Les participants ont l’occasion d’explorer la pièce en petits groupes à travers une œuvre interactive, où l’ordinateur devient leur instrument et où ordre et chaos émergent des interactions entre les motifs mélodiques joués par chaque participant.
Lights Off (2019)
By:Jayda Saydam
3D puzzle that educates users on the scale of light pollution in several regions of largely populated areas on the planet.
Puzzle en 3D qui sensibilise les utilisateurs sur l’ampleur de la pollution lumineuse dans plusieurs régions de zones urbaines de la planète.
MAMP (2019)
By:Annie Dutremble, Imogen
Hunter, Hyacinth Wourms
Making Art. Making Politics. documents the ideas, methods, process, art, and ephemeral happenings that occurred during the residency. By bringing together the Danish political party The Alternative into the Faculty of Fine Arts at Concordia, along with a handful of Concordia artists and grad students, Making Art. Making Politics. became a collaborative experience and exchange across the disciplines of art and politics.
Making Art. Making Politics. documente les idées, les méthodes, les processus, les arts et les événements éphémères qui se sont produits pendant la résidence. En réunissant le parti politique danois The Alternative à la Faculté des beaux-arts de Concordia, ainsi qu'une poignée d'artistes et de graduants de Concordia, Making Art. Making Politics. est devenu une expérience de collaboration et d’échange entre les disciplines de l’art et de la politique.
Mycocene
By:Matthew Salaciak, Owen
Coolidge, Matthew Halpenny, Sam Bourgault, Emma Forgues
Mycocene is a speculative future. It contemplates an alternative framework for the predominantly parasitic nature of human-technological relations.
Mycocene est un avenir spéculatif qui envisage un cadre alternatif pour la nature essentiellement parasitaire des relations techno-humaines.
Patchwork Waste
By: Andrea Mestre
& Maadeh Sharifi
Patchwork Waste is a handmade quilt composed of recycled clothing pieces acting as a visual depiction of the amount of textile generated, recycled, combusted and landfilled over the span of 5 decades (from 1960 to 2015). The data conveys a deeply troubling reality concerning the increase in textile production of the past decades
Patchwork Waste est une courtepointe faite à la main composée de vêtements recyclés qui sert à representer visuellement la quantité de textile produit, recyclé, brûlé et mise en décharge au cours des cinq dernières décennies (de 1960 à 2015). La representation de ces données illustre cette réalité profondément troublante de l'augmentation de la production textile au cours des dernières décennies.
poetry.DNA (2019)
By: Matt Halpenny
poetry.DNA is a generative poetry bot modelled after evolution. It seeks to construct poetry, but does not have a reward or end goal, only the coded parallels of evolutionary processes such as mutation and reproduction.
Poetry.DNA est un bot de poésie générative modelé d'après l'évolution. Il cherche à construire de la poésie, mais n'a pas de récompense ni d'objectif final, uniquement les parallèles codés de processus évolutifs tels que la mutation et la reproduction.
Proteus
By: Jeremy Michael Segal,
Michel Didier, Roxanne Sirois, Joseph Browne
Commissioned by Concordia University as the inaugural piece for the newly built Visualization Studio, Proteus is an interactive public installation which creates a sense of wonder and immersion through interactions with a mysterious and dynamic particle system.
Commission de l'Université Concordia comme pièce inaugurale du nouveau studio de visualisation, Proteus est une installation publique interactive qui crée un sentiment d'émerveillement et d'immersion grâce à des interactions avec un système de particules mystérieux et dynamique.
R3-3D
By: Michelle Samson,
Jennifer Sevan
Explore an oasis on a mysterious red planet, and let curiosity be your guide! A wandering video game, made with the Unity game engine and Blender for 3D modeling.
Explorez une oasis sur une mystérieuse planète rouge et laissez-vous guider par la curiosité! Un jeu vidéo d'éxploration, créé avec le moteur de jeu Unity et Blender pour la modélisation 3D.
Ruptures
By:Jasmin Sarzo Alfaro
Created as a graphic response to a research on Orientalism, Multiculturalism and Cultural Appropriation, Ruptures represents the effect xenophobia has on cultural identity.
Ruptures représente l'effet de la xénophobie sur l'identité culturelle. Cette oeuvre est créé comme une réponse graphique à une recherche sur l'orientalisme, le multiculturalisme et l'appropriation culturelle
Shibui
By: David Truong, Daniel
Adams & Nasrin Zaza
Shibui is made as a construction game and a tribute to the Japanese architect Tadao Ando using only waxed pine wood and mirrored glass, and incorporates no fasteners or adhesives. The objective of the game is to reconstruct silhouettes and drawings found on the cue cards using the provided wooden blocks in order to create a whole from a part.
Shibui est un jeu de construction et un hommage à l'architecte japonais Tadao Ando, fait uniquement de bois de pin ciré et de verre à miroir et n'utilisant aucune attache ni adhésif. L'objectif du jeu est de reconstituer les silhouettes et les dessins trouvés sur les cartes aide-mémoire à l'aide des blocs de bois fournis afin de créer un tout à partir d'une pièce.
Daresay
By: Émilie Brunet
Daresay is an open-source unicase serif typeface that has the potential to communicate critical feminist voices by exposing hierarchies present in language and offering playful alternatives.
Daresay est une police de caractères unicase serif à code source libre qui a le potentiel de communiquer des voix féministes critiques en exposant les hiérarchies présentes dans le langage et en offrant des alternatives ludiques.
Stool? Sculpture?
By: Annie Dutremble
Inspired by Marcel Duchamp’s series “Readymades,” the piece Bicycle Wheel, 1913 began my exploration of “the everyday.” With the ability to declare the work as “art,” “sculpture,” or “design,” Stool? Sculpture? shows how purpose becomes obstructed by artifact.
Inspiré par la série «Readymades» de Marcel Duchamp, la pièce Bicycle Wheel (1913) a commencé mon exploration du «quotidien». Avec la possibilité de déclarer l’œuvre comme «art», «sculpture» ou «design», Stool? Sculpture? montre comment l'objectif peut être obstrué par l'artefact.
Strata Table
By: Mairi Watson and
Elise Arsenault
This table was inspired by strata rocks. Through the juxtaposition and layering of materials, the form of the table is intended to resemble geological rock formations that vary in thickness and colour.
Cette table a été inspirée par les strates. Par la juxtaposition et la superposition de matériaux, la forme de la table est conçue pour ressembler à des formations rocheuses géologiques d'épaisseur et de couleur variables.
Wow! Dating Simulator 98
By: Ali
Egseem
Wow! Dating Simulation 98 is a long-lost mind-blowing cutting-edge CD-ROM-based digital dating destination experience never before released according to Wayback Machine's Geocities archives. All copies were promptly destroyed by General Mills(TM) CEO and founder Tilt Maximum in 1997. Here it is, now, for your pleasure.
" Wow! Dating Simulation 98 est une expérience de dating basée sur le vieux médium du CD-ROM, qui n'a jamais été publiée auparavant, selon les archives Geocities de Wayback Machine. Tous les exemplaires ont été rapidement détruits par le PDG et fondateur de General Mills (TM), Tilt Maximum, en 1997. Le voici, maintenant, pour votre plaisir.
Talkinghead
By:Allan Pichardo
Talkinghead is a simulation of political pundit television shows that draws on artificial intelligence and 10 years of social media political arguments to respond and debate a user's comments in real-time. Users may interact with Talkinghead by tweeting with the hashtag #talkinghead to elicit a response.
Talkinghead est une simulation d'émission de télévision de commentaires politiques qui s'appuie sur l'intelligence artificielle et 10 ans d'arguments politiques sur les réseaux sociaux pour répondre et débattre avec un utilisateur en temps réel. Les utilisateurs peuvent interagir avec Talkinghead en tweetant avec le hashtag #talkinghead pour obtenir une réponse.
Tea Table(2018)
By: Stefanie
Auger-Roy, Melissa Muggeo, Judith Maltais
The Tea Table is an exploration of the koan "mu" and the notion of “ma”. In definition, "mu" conveys absence or non-existence, while "ma" indicates space or interval.
La table à Thé est une exploration du koan "mu" et de la notion de "ma". Dans la définition, "mu" traduit l'absence ou la non-existence, tandis que "ma" indique un espace ou un intervalle.
Voltures: A Story from a
Tropical Rainforest (2019)
By: Seluna Fernandez
This is an illustrated book for adolescents and young adults. The story was told by Everto Salazar, an indigenous storyteller from the Embera community living in the Colombian Pacific coast. It is about human and animal relationships in the tropical rainforest: a widower hunter meets the Master of Vultures, who offers a wife to him. They live together and learn to recognize their own shared humanness.
Il s'agit d'un livre illustré pour adolescents et jeunes adultes. Le récit est raconté par Everto Salazar, un conteur autochtone de la communauté Embera vivant sur la côte pacifique colombienne. Il s'agit de relations humaines et animales dans la forêt tropicale humide: un chasseur veuf rencontre le Maître des vautours, qui lui offre une femme. Ils vivent ensemble et apprennent à reconnaître leur humanité partagée.
Winds of the World
By:Codrin
Tablan Negrei and Valerie Bourdon
Winds of the World is an interactive webGL application visualizing global wind speeds, temperatures, and weather through an abstract, minimalistic interface.
Winds of the World est une application WebGL interactive permettant de visualiser la vitesse, la température et les conditions météorologiques du vent à travers une interface abstraite et minimaliste.
You Eat What Your Are
By: Nathalie Banger
"A book design containing a series of short essays about how our food choices reveal what we believe about ourselves and the world around us. "
Une conception de livre contenant une série de courts essais sur la manière dont nos choix alimentaires révèlent ce que nous pensons de nous-mêmes et du monde qui nous entoure.